tisdag 2 april 2013

Två böcker

Bok ett
Fick äntligen Ortodox bönbok (Christofer Klassons översättning). Det gladde mig eftersom att springa runt med en massa lösa papper på det man vill läsa inte är sådär fantatiskt roligt. Nu tillhör den typen av böcker som så småningom ramlar isär, men jag känner en bokbindare så när tiden är inne ska jag anlita henne för att ordna till det hela. Det förutsätter att man har lite pengar också, för gratis ska hon inte behöva jobba.

Bok två
Tordyveln flyger i skymningen. Det har tagit mig några år att nå fram till denna ungdomsklassiker, men nu är den utläst och jag kan konstatera att den är riktigt bra! Den skildrar "the butterfly effect" (idén att när en fjäril slår med sina vingar på ena sidan jordklotet så leder det slutligen till en orkan på den andra sidan) alternativt tillfälligheternas (?) inverkan på livet, i en liten småländsk by.
Tre ungdomar får uppleva en sommar fylld av spännande händelser tack vare en tordyvels krock med en brevbärare.
Jag fick mig många tankeställare boken igenom. Det finns många underfundigheter att ta till sig. Har man inte läst den som barn eller ungdom, så kan man gott läsa den nu för att veta vad den svenska bokskatten har att erbjuda. Det är sällan som dagens ungdomsböcker är så välskrivna!

Inga kommentarer: