måndag 22 juli 2013

Gör din egen bok!

En av de roligaste saker som jag har gjort var när jag gjorde min fotobok över USA-resan 2011. Att få sitta och leta bland alla bilder, välja rätt ram, placera dem snyggt på boksidan och allt annat.

Bild: Önskefoto.
Jag använde mig av Önskefoto för att göra min bok. Tyvärr så tänkte jag inte på storleken (helt mitt eget fel, företaget talar mycket noggrant om måtten) så jag satte för många bilder på en sida. Min rekommendation är att man tar fram linjal/måttband och får en bild av hur stort det är i verkligheten och att man därefter anpassar hur många bilder man ska ha per sida.

Det jag tycker är roligt med fotoböcker är att man kan lägga in texter och kommentarer som passar till bilderna, för egen del gav jag väldigt kort information och lät bilderna tala desto mer. Jag har också en tanke om att göra i ordning samlingar av mina egna dikter och illustrera dem med mina bilder genom att använda ett
fotoboksprogram. Om jag gör en diktbok hos Önskefoto så kommer jag nog att prova den spiralbundna boken.

Önskefoto har flera storlekar på sina böcker, det finns kvadratiska och rektangulära. Man kan bestämma om man vill ha några särskilda mönster, färger eller egna bilder i bakgrunden och lägga andra bilder ovanpå.

Inga kommentarer: