tisdag 30 juli 2013

Mellan varven svår att lägga ifrån sig

Bild: esbe.
Sean Munger är en författare som skrivit sagor och texter sedan han var liten. Han har varit intresserad av fantasy och det har bland annat resulterat i boken Zombies of Byzantium. Den handlar om munken Stephen och hans vandring från ett litet kloster i bergen till studitklostret i Konstantinopel. På vägen stöter han på "gouhler" det vill säga zombier som jagar efter människoblod. Hela berättelsen blir en kamp på liv och död för människorna i Byzantium (det östromerska riket) och i värsta fall för hela världen.

Det dyker upp många små roliga, oväntade händelser och instick i berättelsen (till exempel att Leo III skulle ha en favör för pistagenötter). Ibland reagerar jag över att Sean Munger faktiskt har försök att återge verkliga fakta och uttryck, men missat lite på mållinjen. Att jag reagerar på ordval kan ha att göra med mina studieår inom ortodox teologi och de flesta skulle kanske inte reagera så jättemycket på det, men jag skulle nog tycka att han kunde få lite hjälp av någon som kan vilka ordval som gäller för vissa detaljer. Det skulle ge både ge ett uppsving åt texten och kunna hjälpa människor att få ett språkbruk som stämmer med verkligheten.

Språket är enkelt, nästan lite för enkelt och texten skulle kunna bearbetas några vändor till. Jag försöker bestämma mig för om det är en bok för äldre ungdomar eller unga vuxna, den är svår att definiera, kanske just på grund av språket.

I slutänden skulle jag ändå rekommendera boken för en liten avslappnande läsning med spänning, för det hände faktiskt mellan varven att den var svår att lägga ifrån sig.

Inga kommentarer: