tisdag 15 oktober 2013

Min flytande tvål

 I dag kom jag på att jag ju hade gjort i ordning för flytande tvål. Här är mina bilder steg för steg, från hård tvål till flytande på sparade flaskor! Idén tackar jag helt Hemmamamman för!


Det behövs något att lägga tvålen i, en tvål och ett rivjärn.

Detta är ungefär 25 gram tvål, riven. Från ett hotell som jag bodde
på i Turkiet i somras.

Jag fyllde upp en liter varmvatten i burken,
direkt från kranen.


Därefter så blev det ett och ett halvt dygns väntan för tvålen i vattnet. I förmiddags när jag tog ner den var den, precis som Hemmamamman hade vittnat om, en stor geleklump. Nu behövde jag få ner den i förvaringsvänliga flaskor och använde mig av två med pump och en som det varit duschtvål i, som jag sparat sedan tidigare.

Tvålen var seg, så det rann lättare igenom tratten
om jag skakade lite på den eller rörde om med något
i tvålgelén!

Tre flaskor blev det, men jag orkade bara foto-
grafera de två jag hade framför mig!

Hemmamamman skriver här om nackdelarna med köpt flytande tvål och fördelarna med den hemmagjorda. Jag fick mig en riktigt tankeställare efter det inlägget och var väldigt glad att jag redan tagit till mig av idén om hemmagjord flytande tvål. Det är inte tungt och jobbigt att göra, så därför kommer jag hädan efter att göra min egen tvål. Miljövänligt och betydligt billigare!
Som vanligt är Hemmamamman en utmärkt förebild när det gäller miljö och ekonomi!

Inga kommentarer: