söndag 19 januari 2014

Gamla mobiler och miljön

Läser i morgontidningen att man kan återanvända en gammal mobiltelefon i två år och bespara världen 30 kilo koldioxid. Det låter bra men lämnar frågetecken. Menar de att man ska lämna in på lagning om de är trasiga eller bara låta bli att köpa nytt så länge det gamla funkar?

För egen del kör jag på nygammalt när mitt ger upp. Inte sällan har någon nära en mobiltelefon som ligger och skräpar i någon låda. En modell som är mycket modernare än min förra. Men billigare än en sprillans ny. Så är det nu också. Min kära mobiltelefon är fantastisk, men hade jag köpt den på marknaden hade den varit dyr, nu fick jag den för en tusenlapp och kan åtnjuta alla smarta telefoners funktioner. Men faktum är att jag skarvade med en stenåldersmobil. Och den var förträfflig i funktion och hållbarhet i batteritid.

Däremot ska jag verkligen göra slag i saken och rensa ur mitt gamla mobilförråd och låta någon ha de gamla som reservdelar. Någon som jag vet kommer att använda dem på bästa sätt.

Inga kommentarer: