söndag 24 augusti 2014

In, ut och husmoderligt: Sensommaren har kommit

Så är den här då, sensommaren. Äpplen, plommon, körsbär, fläderbär... jag ser dem vara på väg. Äpplena har jag redan börjat plocka åt mig där det är lätt att plocka fallfrukt. Det blir mer äppelmos än annan sylt i år, skulle jag tro. Vi har slånbär på gården som jag nog är ensam om att ha kommit på att man kan äta - så jag kommer att skörda av dem och göra saker av dem. Om inte annat sylt eller marmelad. Ser fram emot höstens pysslande.

Fick ett tips från en annan deltagare på Middagshjälpen om att ta in tomaterna och låta dem mogna inomhus. Så jag har skördat några av de större (tänkte att de mindre kunde få växa till sig, om de vill det...) och väntar på att få äta en lite större tomatportion om någon dag. När det börjar kännas hopplöst så kan det hända att jag gör inlagda gröna tomater, ett tips jag fick från mamma.

Jag röjer här hemma, vill få mer och mer ordning och jag försöker verkligen fokusera på en plats åt gången. Jag har fått erbjudande om två fåtöljer (vilket påminner mig om att jag ska höra av mig till ägarna...) som jag vill ha och så har jag tänkt att jag ska ge vidare min gamla. Det finns nog någon student som gärna tar emot den. Eller någon granne.

In
  1. 8 böcker (olika gratishyllor på universitetet)
  2. 1 tidskrift (se ovan)
  3. 2 kolsyrat vatten (en vän köpte 3 för 22 och gav mig två av dem - kärlek!)
  4. Nästan 1 liter sojadryck (blev över efter fikat i kyrkan, jag fick den)
  5. burn zero (gratis via Pressbyråns App)
  6. Orkidée (hittade i soprummet! ska bli kul att se om det är en vanlig vit brudorkidée eller nån variant på den) 
  7. Tandkräm (gratis via seqr)
  8. Köttbullar (gratis via seqr)
  9. Spagetti (gratis via seqr)
  10. Tomatsås/pastasås (gratis via seqr)
  11. Toalettpapper  (som täcktes upp av återbäringen på seqr-varorna)
  12. Sprite (gratis via seqr)
  13. Kanske blir det lila blommor?
    Bild: Esbe
  14. Kexchoklad (gratis via seqr)
  15. Keso (gratis via seqr)

Ut
  1. 8 kulspetspennor (ickefungerande, så kastade och självklart källsorterade så mycket som möjligt) 
  2. En påse Gott & blandat (utresepresent till en kursare) 
  3. En kulspetspenna till en person som behövde den bättre än jag
  4. En bok som en tjej som har hjälpt mig lite med studierna ska få som tack.

Husmoderligt
  1. första äppelskörden i ett enormt störtregn, det blev typ 7 äpplen...
  2. Andra och tredje äppelskörden. Lite fler äpplen än den första. Nu är jag på g ;)
  3. Sorterat bland och fått ordning på presentpapper, julklappspapper, presentsnören och presentförpackningar.(Jag brukar spara på det presentpapper/julklappspapper som jag lyckas öppna fint, både för ekonomins och miljöns skull - dessa används sedan för att pigga upp trista anteckningsböcker, slå in nya paket med mera.)
  4. Sorterar mina filtpennor för att veta vilka jag kan skriva med och vilka som ska användas till färgläggning innan de slutligen slängs.
  5. Slagit in två saker som jag tror att jag ska ge till två små pojkar som
    börjar komma i ålder att (förhoppningsvis) vilja börja läsa - de ska medbringas på en sak som händer om en vecka.

Inga kommentarer: