torsdag 20 november 2014

Kort tanke om sparande

Många upplever att det är svårt att få till ett månadssparande, det håller jag med om att det stundtals är. Då brukar jag försöka hitta andra sätt att åtminstone kunna stoppa undan några sparpengar. Det kan till exempel vara om jag får en produkt som jag annars hade köpt (densamma eller liknande) - då tar jag summan av dess värde alternativt den avdragna rabatten och stoppar in den sparade summan på sparkontot. Även småpengar blir ju mycket till sist, eller varje krona tar dig ett steg närmare miljonen.

I mångt och mycket är pengar ett nödvändigt ont. Jag skulle så mycket hellre leva på ett annat sätt än i detta ekorrhjul, samtidigt är det svårt som ensamstående att tänka så. Fast ännu värre, kanske, med familj. Det finns naturligtvis många aspekter. Oavsett, det är bara att söka nya sätt att få pengarna att räcka till, om man studerar och därmed inte hinner eller orkar jobba så mycket som behövs för att småningom bli ekonomiskt oberoende (därmed inte sagt rik).

Inga kommentarer: