torsdag 9 juli 2015

Favoritserie

Jag har en ny favoritserie. Eller snarare, den har jag hat som vika i ett halvår och nu är den slut. Den är tack och lov möjlig att se hur många gånger som helst, i alla fall så länge jag har åtkomst till Netflix. Jag pratar om Orange is the new black. En serie som har många nivåer. Den skulle kunna gå in under såväl komedi som drama. Den öppnar för filosofiska och psykologiska tankar och diskussioner. Den angriper samhällsproblem ur en vinkel som kanske främst angriper USAs system, men även samtiden i Sverige går att få in.

Det är sällan som jag uppskattar nordamerikanska serier, de brukar vara ganska platta, men denna Netflix egen produktion har fantastiska skådespelare och bakom karaktärerna döljer sig många djup, som snyggt lyfts fram.

Om du bara har möjlighet att se en serie i höst, så rekommenderar jag Orange is the new black varmt. Jag tror inte att du blir besviken.

Inga kommentarer: