tisdag 4 augusti 2015

Snålbudget och tävlingstips

Nu är min ekonomi nog så låg som det går. Det finns inte många kronor att skrapa ihop på kontot, även om jag vet att det kommer att komma in mer pengar så känns det skitläskigt, ja, jag vet ju till och med hur många som skulle backa upp mig om det blev riktig kris. Nåväl - hamnar man i skiten, eller vad man ska kalla det, och försöker göra något åt det är man i alla fall någotsånär slagkraftig, tänker jag. Det jag har gjort är:

  1. lagt upp flera annonser på Tradera (många bäckar små)
  2. blivit mer aktiv i tävlingar och samlarkampanjer
  3. skrivit ett inlägg i en facebookgrupp att jag korrekturläser
  4. börjat "promota" mig själv som korrekturläsare och ber människor att komma ihåg mig
  5. tittar på information om stipendier och fonder
  6. tar reda på vad som gäller lönemässigt vid olika tillfällen på min arbetsplats
  7. plockar upp de pantburkar och -flaskor som jag hittar (och knycker pojkvännens...)
  8. blivit bättre på att laga all mat från grunden
  9. köper bara det jag verkligen behöver (och pantar burkar och flaskor bara i den mängd jag behöver, d v s de är mitt "bankkonto" och kostar något tio kronor, så pantar jag för tio kronor, för att inte lockas att köpa något annat)
  10. Har börjat titta på lite insamlingssidor, för att lägga upp på ex.vis Facebook för att få understöd inför mina kommande studier.
Man kanske kan se det som att den snåla hösten nu har börjat. Och så kan jag konstatera att man ganska snabbt blir medveten om vad man tycker är onödigt här i livet och inte, av de saker som man äger.

Tips på tävling just nu, är en utlottning av SPA-weekend.
Men det får man svar på först i oktober eller så.

Inga kommentarer: