lördag 14 maj 2016

En bygds förlust och vinning

Just nu sker en stor förändring på Brukan i Sågmyra, till mitt förtret. Jag flyttar hit - de stänger. Ett samband?
Snart är alla outlet-butiker nedlagda, bara Trend&Tradition kvar men också de försvinner. Allt är på 25-50 % rabatt. Det positiva är allt man kan samla på sig, det negativa är att bygden töms an aning på liv. Jag hade för övrigt hoppats på att kunna köpa kläder i närheten av mitt hem, de gånger jag behöver det.
Kanske kan någon annan outlet komma hit? Erfarenheten säger mig att nyhetens behag kommer göra att bygden shoppar loss men sen kommer det hänga på er utifrån. Ställer ni upp på att stanna till ibland?

Kvar finns Sågmyra Bygg- och kökshandel och det kafé de öppnade i dagarna. Och så museet, Trädgårdsmöblerna och Godis-Britta förstås. Och än så länge biblioteket. Och en loppis som är öpoen när den känner för det (?). Så för att hålla dessa vid liv, stanna till och njut ändå. Kaféet har gott kaffe och både lunchmackor och goda bakverk, säljer kaffe, te och bröd (och lite annat smått och gott). Britta fixar glassen och det finns möjlighet till lite shopping.

Inga kommentarer: