onsdag 14 februari 2018

Öppnar för mer än jag trodde

När jag ser boken tänker jag "Åh, något som kan hjälpa mig utvecklas i mötet med andra", men har inser att det handlar lika mycket om mötet med mig själv.
    Sorgens gåva är en vidgad blick öppnar dels för tanken på hur man kan möta personer i sorg, dels för vad olika grenar i kristen tro kan göra för en människa, dels för hur man kan hantera och acceptera sin egen sorg över såväl en avliden person som ens egna livsval.
     Hagman lyfter fram vikten av begravningen som ett rengörande av såren och festen (för de flesta svenskar begravningskaffe med minnesord) som bandaget, att detta är öppningen för sorgearbetet.. Han poängterar att det är tack vare begravningen han kunnat forklara döden för sitt döende barn och att det är en av orsakerna till varför vi behöver ha en sådan ceremoni.
     Denna bok handlar om döden. Döden som utgångspunkt för livet, att döden inte betyder "the end". Att det svåra och det lätta I liver behöver varandra, att vi behöver varandra för att bli oss själva.
     Som ortodox teolog känner jag mig ganska hemma i de teologiska tankarna och förhållningssätten (fast inte i alla)  och det gläder mig att denna bok skrivits i vår tid på svenska.

Inga kommentarer: