torsdag 20 mars 2008

Mer KRAV-kaffe!

Jag läser i Sveriges Natur, 4/06, att fyra procent (4 %) av kaffet som säljs i butiker (svenska antar jag) är KRAV-märkt. Nu är detta tack och lov två år sedan, siffran har nog ökat till fem-sex, eller kanske till och med sju, procent - minst...
Nästa sak som jag reagerar på är meningen som berättar att kaffe, nästefter olja, är det som genererar mest pengar i världen. Scheit! (Uttalas "Tjajt"... ungefär.) Jag som har läst så mycket om just kaffe- och bananodlingar ser röda varningstrianglar bara jag tänker på kaffe. (Inte mitt eget, det är i alla fall ekologiskt - skuggkaffe.)

I många länder odlas kaffet oftast av småbönder på någon hektar mark och gärna
tillsammans med andra grödor. Men i Brasilien, det största kaffelandet, är stora
plantager vanligast. Solkaffe kallas det, men har en mycket mörk sida.
(Sveriges Natur 4/06)


Skuggkaffet blev solkaffe på 70-talet, detta på grund av en sjukdom - kafferost - som började spridas i Latinamerika. Man hindrade spridningen genom att flytta ut kaffet i solen, där man upptäckte nya sorter som trivdes i solljus - de blev väldigt populära, men så kom också det också skadedjur som behövde bekämpas, med gifter.

Ett ogräsmedel heter parakvat. Plantagearbetare som ofta använder medlet kan
tappa naglar och få svårt att andas. De plågas av diarré, yrsel och huvudvärk.
Många dör. Bara i lilla Costa Rica dödar giftet varje år 200 personer och många
av dem är kaffearbetare. Parakvat är förbjudet i Sverige men tillåtet i EU och
SNF (Svenska naturföreningen, min anm.) jobbar för att medlet ska förbjudas inom
EU, eftersom det ger alibi att använda medlet också i fattiga länder.
(Sveriges Natur 4/06)


Skuggkaffe är det kaffe som odlades från allra första början. Det odlades då, och odlas fortfarande, i skuggan från andra träd, exempelvis citron och avocado, vilka helt naturligt hindrar ogräset att växa. De som hindrar skadeangreppen är fåglar, fladdermöss och insekter.
Detta sätt att odla kaffe är populärt bland odlarna, många odlar på detta vis för sin egen skull (och för människorna runtomkring). Tyvärr så köps det inte så mycket KRAV-märkt kaffe att allt deras kommer till användning som det, utan det får säljas som konventionellt kaffe.

Den ekologiska odlingen betyder allra mest för kvinnorna. De plockar kaffet
och drabbas av gifterna. Sena missfall är vanliga. Det mänskliga priset har
blivit för högt och därför ställer många i Brasilien om sin odling.
(Sveriges Natur 4/06)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Nu vet jag varför jag ska välja kravmärkt kaffe.

Det var det jag visste. Man kan lära sig saker av att läsa bloggar. :)

Camilla Lundberg Ney sa...

Jag hittar ingen mejladress till dig så jag provar att skriva här istället.

Det var ett tag sedan du bloggade om detta, men jag vill bara säga att jag tycker att du tar upp en mycket viktig fråga.

Jag jobbar på Kooperation Utan Gränser och vi har just lanserat en ny rapport: Ett kaffe som märks som handlar om hur certifieringar påverkar kaffebönder i Brasilien och Guatemala.

Ekologisk/krav-odling är bra, men kan också bli bättre. Vi tycker att kaffebolagen har ett ansvar att stödja bönderna i den kostsamma omställning när man går från konventionell odling till ekologisk. Är du intresserad kan du läsa mer här:
http://www.utangranser.se/Default.aspx?ID=570&M=News&PID=6&NewsID=1737

Jag hoppas du fortsätter skriva om den här viktiga frågan.

Esbe sa...

Hej Camilla och ett stort tack för din kommentar!
Intressant med ert nya projekt. Jag ska läsa mer om det och försöka ta mig lite energi att omnämna det i min blogg. Till en början ska jag göra länken lite mer synlig.
Än en gång, tack för din kommentar, vilken trevlig uppmuntran!
/elisabeth