fredag 13 februari 2009

Kvällstankar

Efter att ha läst en väns inlägg i ett annat forum dök det upp lite tankar...





Vad är

att "ha tur"?
en "slump"?
"ödet"?
ett sammanträffande?




Bara faktumet att om jorden kom lite ur sin bana skulle fördärva allt för oss som lever här, får mig att tycka att det pekar mot att Någon har tänkt en tanke. Vissa menar att naturvetenskapen skulle motbevisa alla möjligheter till att Någon finns, andra menar det rakt motsatta. Jag menar det senare.



När jag läser lingvistik förstår jag Babels torn, utifrån Babels torn förstår jag lingvistik.

För min del handlar det inte om att söka bevis, det behövs inte. Bevisen finns överallt.





Om det inte finns något kan inte heller ingenting finnas. (Ett hål kan inte existera utan att det finns något för hålet att finnas i.)





Allt blev till genom det [Ordet], och utan det blev ingenting till av allt som finns till.

(Johannesevangeliet, kapitel 1, vers 3)

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag tror liksom på både och, tror att universum kanske kom till genom bigbang, men vem gjorde bigbang, det måste ha varit Gud!

Esbe sa...

Det är ju liksom ingen omöjlighet... Om det var big bang - då tror jag att Gud låg bakom det.

Tack för din kommentar! :)))