torsdag 15 maj 2014

Planera maten


Om ekonomin tryter eller om det är svårt att få i sig mat kan det verkligen hjälpa med lite planering. Jag insåg det i veckan.
Jag upplever ibland att jag inte har mat hemma och samtidigt inte har råd att handla. Då är det bra med en inventering och sedan lite lättsam planering framåt. Jag gör oftast bara några dagar framåt, men det har mest att göra med att planerna lätt ändras. Exempelvis att jag blir bjuden på mat någonstans.

Planeringen är enkel. Jag skriver i min kalender i mobilen vad jag ska äta och lite grand vad som ska/kan ingå. Ofta är det med goda resultat. Det formar upp hela dagarna.
Ibland tar jag hjälp av någon receptbank, till exempel middagshjalpen.se
Det ger ytterligare motivation. Det är kul att testa nya grejer och att baka eller laga mat underlättar för ekonomin och för känslan att duga.

Inga kommentarer: