lördag 20 september 2008

Om jorden består

Säga vad man vill i och om språkfrågor - intressanta är de i alla fall.

Jag är tacksam över att ha fått en något vidare förståelse inför språkförändringar, även om långtifrån allt har fått sin förklaring. Därför kan jag med ro också låta vissa förändringar gå mig förbi, låta mig fångas i dem och föras bort i dem. Ja, så mycket vill jag känna att jag älskar språket att jag kan låta det förändras! Jag vill låta engelskan kliva in, försvenskas... men också vurma om svenskan, de ord som redan finns, de som är vackra och fantastiska och värda att låta vara kvar. Därför kommer jag alltid att uppmuntra läsning av äldre litteratur, men inte förneka den nya.
För så är det ju: Vår svenska, så väl baserad på lågtyskan, den kommer att förändras, vi är ju inte fler än 9 miljoner och inte fullt så många infödingar. Och lågtyskan gör nog sitt uttåg och engelskan sitt intåg, sen kanske kinesiskan tittar in... om 500 år och om jorden består.

(Däremot så tycker jag att man gott kan läsa igenom sin text en gång till innan man publicerar den för allmän beskådan, så får man bort de värsta felen. Ja - jag månar om det skrivna språket!)

Inga kommentarer: