fredag 26 juni 2009

Byråkrati

Jag skulle kunna skriva så många rader om Sveriges byråkrati, hur jag har tröttnat på den, hur illa jag tycker om den. Men i stället så försöker jag bara i det tysta uppmuntra människor som har hamnat på botten på grund av den.

Visst kan man döma människor och säga "Varför gör du inte si?", bara för att man råkar vara "bättre vetande". Det är lätt att säga att man ska riva F-skattesedeln i bitar, å andra sidan så är ju F-skattesedeln i många fall nyckeln till att alls få jobba, även om det inte bidrar till mycket. Staten borde väl vara glad för att en människa vill tjäna ihop sitt levebröd själv? Och istället för att behöva punga ut med nästan 9000 kronor i månaden, kanske bara behöva göra dito med 7000. (Jag menar staten till hjälpmottagaren.)

Vill du göra något för den goda sakens skull? Motarbeta byråkratin en aning, eller ja... I alla fall hjälpa en människa som suger på ramarna att behöva suga lite mindre på dem? Klicka på annonsen om bloken Social outcast i övre vänstra hörnet, så har du möjlighet att hjälpa till lite. Kanske får du, liksom jag, upp ögonen för vad en F-skattesedel kan ställa till med i detta land.

Inga kommentarer: