onsdag 26 augusti 2009

Omvändelse

Härom kvällen läste jag i senaste numret av Ljus i Öster. En artikel berörde mig särskilt och påminde mig om något från bara någon månad in i min kristna tro (efter att jag högt hade talat ut mitt beslut att följa Jesus).

Mannen, som artikeln handlade om, fick en oerhört stark kärlek till sina medmänniskor direkt efter sin omvändelse. Han började också förlåta dem om han på något vis hade upplevt sig sårad och sviken av dem.

Som jag tidigare skrev påminde mig detta om en tidig händelse i min tro.

När jag blev kristen så började jag, som man ju som en god kristen ska göra (?!) att läsa Bibeln. Eller närmare bestämt Nya testamentet. Jag försökte att läsa Johannesevangeliet, som jag hade blivit tipsad om, men det gick trögt så jag bestämde mig för att läsa från början i stället. Så jag öppnade Matteusevangeliet och började läsa. Vid Bergspredikan så fastnade jag helt. På ett positivt sätt alltså. Där säger Jesus Älska din fiende. Jag gjorde inom mig en radikal förändring när jag hade läst den biten av texten. Flera människor har gjort mig illa tidigare i livet, och jag bestämde mig bara för att sluta hata dem.

Sedan dess har jag bara känt att jag har tyckt synd om dem. Dock ställer jag mig frågan vad "älska" innebär, för inte känner jag för dem som jag känner för mina vänner. Men jag har nöjt mig med att tolka det hela som att "tänk inte illa om", "bär inte agg".

Vad tror ni? Vad betyder "älska" i meningen "älska dina fiender"?

Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner (och döttrar, min anm). Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.
Matteus 5:44-45

Inga kommentarer: