fredag 23 oktober 2009

Enkelt levnadssätt

Jag funderar mycket fram och tillbaka över detta med "enkelt levnadssätt". Vissa människor är "helt" emot det, andra helt för.

Vad är för- och nackdelarna, tycker ni kära bloggläsare?

Jag kan i och för sig se hela samhällssystemets ekorrhjul falla samman lite - handlar vi inte så minskar ju behovet av arbetare och så går den ekonomiska spiralen nedåt. Men, går det inte att finna andra sätt att få vårt samhälle att fungera? Vad händer om vi börjar ansvara för en del av vår egen brödföda?

Vi har skapat en samhälle och en hel livsstil som kräver att vi har saker och köper dem. Och det i överflöd. Jag menar inte att det är fel att konsumera, vill man ha en DVD-samling så varsågod! (Jag har en själv.) Men måste man ha en massa saker som man aldrig använder? Måste man köpa nya kläder hela tiden? Måste modet ändras sju gånger om året? Måste vi äta färdigmat? Måste det finnas sjuhundra chipssorter i butiken?

Någonstans läste jag en persons inlägg om att det inte är okej att "hanka sig fram på småjobb" (förvisso knutet till en person som valt att sälja allt han äger och har för att leva så enkelt som möjligt) för "tänk om alla skulle göra så". Samhället skulle inte fungera. Men å andra sidan kommer det alltid finnas folk som vill ha heltidsjobb, och om man "hankar sig fram" med jobb som städning, serveringsjobb och andra som inte kräver någon egentlig utbildning - då stödjer man ju trots allt också samhället.

Jag tror för övrigt att om man minskar sitt behov av konsumtion så minskar man också stressen att behöva pengar för att kunna köpa, som i värsta fall gör en stressad att behöva köpa än mer och därmed tjäna än mer pengar. Att minska stressen skulle med största sannolikhet minska behov av sjukvården och därmed skulle antagligen samhället ändå gå runt. Vi skulle dessutom kunna få mer tid för varandra, vilket skulle leda till att färre människor sökte sig till sjukvård (och dylikt) bara för att få lite social kontakt.

Vad tycker ni? Vad tänker ni?


Ljus i PartyLites stormlykta "Express It!",
dekorerad med höstlöv. Ett bra exempel
på något som kan ändras efter hand och
pyntas med något från naturen eller en
servett.
Tycker du att den kan det ingå i ett hållbart levnadssätt?

1 kommentar:

Sus sa...

Hehe, sådär tänkte jag om Anna Anka... Att trots att alla skäller på henne och tycker massa, så ändå, tänk hur många hon sysselsätter! Hennes kock, hushållerska, chafför, manikyrist, pedikyrist, nanny... och så vidare. Om alla skulle "klara sig själva" så skulle ekonomin också kollapsa. Måste finnas alla sorters människor.

Lagt till dig under inlägget för Plånboksfria-dagen. Eller, ja, trodde jag hade gjort det, men NU har jag gjort det. ;-)