lördag 31 oktober 2009

Huslig - med tips

I skrivande stund så gör jag min första sats saft - någonsin.

Förhoppningsvis blir det en smakfull fläderblomssaft med blommor från i fjol. Tyvärr var de ensamma om att vara egenplockade/kravmärkta, men det kommer naturligtvis att bli annorlunda med tiden. När sockret är slut kommer jag att försöka vara konsekvent nog att gå över på ekologiskt även där. Jag inser ju att jag ändå inte använder så mycket socker. (Får nästan alltid för mig annat när jag står där i affären, och då kliar snålheten i plånboken... Men nu ska jag försöka bestämma mig till nästa gång.) Citronen fick jag av en kompis, och hon väljer (medvetet?) alltid icke kravmärkt. Tyvärr. Men, jag fick ju den, så allt som allt så är det som har kostat mig något sockret, så saften bör väl vara bland det billigaste man kan finna - och helt utan tillsatsämnen (om inte citronsyra räknas dit).

Blir detta bra (eller i alla fall någorlunda) så kan jag tänka mig att försöka komma ihåg att "jaga" blommor nästa år igen, och då koka saft på dem med ens. Och kanske följa receptet till punkt och pricka... Det var lite svårt eftersom blommorna var mosiga och jag inte riktigt kunde avgöra storleken på klasarna.

När jag har kommit så här långt att jag faktiskt för första gången har gjort (nåväl påbörjat) min egen saft, så kan det ju hända att jag gör mer av bären i frysen. Om inte annat så blev det lite mer plats nu, även om jag har tänkt att jag ska frysa in saften när den är klar.

Safttipset
Har ett par vänner som tipsade om att frysa in saften i glassburkar och sedan skopa loss så mycket man vill använda med en glasskopa. Det tycker jag låter lysande! Antingen införskaffar jag en sådan, eller så funkar det kanske lika bra med en matsked (den man äter med).

Inga kommentarer: