tisdag 23 februari 2010

Köpstopp

Jag har ju redan tidigare skrivit att jag funderar på köpstopp, funderingen börjar alltmer ta form även i verkliga livet.

Redan vid årsskiftet 2009/2010 beslutade jag att 2010 ska vara året som:
- inga tidningar (förutom Situation Sthlm och dylika) ska inhandlas
- inga böcker inhandlas
- inga filmer inhandlas

För januari införde jag månadslöftet att inte köpa godis/kakor/snacks i affären och för februari skulle sådant inte ens ätas om jag blev bjuden på (det har misslyckats, jag erkänner men jag har inte köpt något i alla fall).

För mars har jag gått med i ett event på Facebok som heter "Inget nyp" (nyproducerat!), vilket alltså innebär att man får piffa till det man har i garderoben och handla i andrahandsaffärer/låna om man behöver något som man inte har.

Att sedan låta allt detta rinna över i ett köpstopp i april känns faktiskt lite lockande! Och sedan helt enkelt låta det fortsätta fram till nästa påsk, eller något sådant.

Nu måste jag med andra ord skissa ned de där köpstoppsreglerna, titta in hos mina köpstoppsbloggkompisar och -bekanta, se hur de har gjort, fixa den bästa kakan som passar mig. Jag har ju haft tid på mig! Hela förra året följde jag köpstoppare på olika vis, jag har läst Köpstoppsbloggen i bokform och känner mig äkta laddad:

  • har en symaskin sedan snart ett år tillbaka (och lärt mig att åtminstone laga kläder med den - nästa steg är att göra kläder och andra saker!)
  • har funnit bytes/skänkes/önskas-grupperna på Facebook
  • bookmooch
  • har goda vänner som ger kläder
  • vet en andrahandsaffär som bjuder på fika när man kommer med saker för dem att sälja

Varför genomföra ett köpstopp?
Dels är jag trött på denna förfärliga köphysteri (och värre blir det ju fler som klagar på att jag är trött på den - för scheisse! hur skulle samhället kunna gå runt om vi inte konsumerar en massa!), dels så vill jag utmana mig själv att göra något som jag inte helt lyckats genomföra - nämligen att lägga band på mig inom vissa köpområden (när jag har pengar, annars är jag rätt duktig på att hålla igen).
Och så har jag en anledning till: Som kristen tror jag att Gud har gett oss jorden för att ta hand om den med allt som är på den. (1 Mos 1:28 I någon översättning står det "råd över", i andra översättningar vet jag inte riktigt vad det står, men det innebär att vi ska ta hand om, inte missbruka jorden.) Detta är min viktigaste anledning. Gör jag inte det här för Gud och mina medmänniskor som jag kan se Gud i, då kan jag lika gärna låta bli:
Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit. (1 Kor 13:3)


Bild: ur eget arkiv :)

Inga kommentarer: