tisdag 23 mars 2010

Nytt projekt

Jag är ganska säker på att det var bloggen Get rich slowly som inspirerade till mitt nya projekt. Tyvärr hittar jag inte det inlägg som beskriver hela projektet utifrån bloggarens synvinkel.

Så vad är projektet?!
Jo - det finns kläder (framför allt t-shirts och tunikor) att gödsla med i mina garderober.
Jag har tryckt in vartenda klädesplagg (utom underkläder och strumpor som redan ligger i garderoben för saker som jag använder) i en garderob och tre byrålådor.
Som jag redan har antytt har jag EN garderob för plagg som jag använder. Där har jag köpt extrahyllor (för ett antal år sedan, bör tilläggas) där två av fem går till kläder som är använda, och de andra tre går till underkläder/strumpor och rena vardags- och arbetskläder. Har förstås lite plats för att hänga kläder också. Där har jag än så länge endast kläder som jag har använt en gång efter tvätt, men när det kommit så långt att jag börjat tvätta "galgkläderna" så kommer jag sätta upp något som markerar en gräns mellan använda och nytvättade kläder.

Tanken är för mig, liksom för ovan nämnda bloggare, att jag bara ska använda kläderna i de andra garderoberna när jag VERKLIGEN behöver. Och de plagg som kommer att användas från de utrymmena kommer att gå över till används-garderoben. Precis som påpekas i inspirationsbloggen blir detta lite av att få shoppa, eftersom det inte är grejer som man ser lika ofta som det som är i "används-garderoben".

Allt detta hoppas jag ska resultera i några saker: Dels att kläderna tvättas mer sällan (för att man har koll på vilka som är nytvättade/fräscha/någorlunda fräscha/ska i tvättkorgen). Dels att det faktiskt blir FÄRRE kläder att ha kvar i garderoben och byrån om sisådär ett år. Tänkte mig först 31 december som gräns, men kan ju hålla på till 1 mars, så har jag ett år, precis som bloggaren som startade denna typ av klädprojekt.
Och så hoppas jag att det ska ge mig lite inspiration och göra allt lite roligare och lättare de dagar när jag längtar efter något nytt i klädväg under mitt köpstoppsår som börjar 1 April 2010.

De kläder som inte flyttats innan 1 mars 2011 till används-garderoben kommer jag att (efter min bedömning) enligt följande ordning:
  • Sälja.
  • Ge till behövande.
  • Ge till andrahandsaffär (men inte Myrorna).

2 kommentarer:

m sa...

Varför inte myrorna?

Esbe sa...

Eftersom de redan har klädberg att ta hand om :)