lördag 8 maj 2010

Erkännande

Var på IKEA häromdagen. Jag har ju köpstopp... men jag tillät mig att köpa en knädatorkudde (minns inte vad de heter) på fyndhörnan till mer än halva priset (det är faktiskt ganska bekvämt att slippa bränna sig på sin dator de dagar när man sitter med den i knäet) och så köpte jag två lådor i snyggare variant, för att börja få bättre ordning och reda i mitt hem. (Inte för att lådor behöver vara snygga för den skull... men det blir liksom lite roligare att ha ordning om det finns saker som gör att hemmet ser ytterligare lite prydligare ut.)

Dock tycker jag att dessa inköp kan uppvägas av att jag just har hämtat hem en mocca-kokare så att jag kan göra fantastiskt gott kaffe som är krav- och rättvisemärkt och därmed hjälpa till att lösa världsproblemen en aning. (Jag har alltså fått mocca-kokaren.)

För det är väl ändå så? Att man ska inte behöva späka sig? Jag tycker ändå att jag är förhållandevis duktig, som försöker hitta lösningar på än det ena än det andra. T ex har jag ett par skor jag tycker om, men det finns en "flärp" som inte sitter fast som den ska - men jag har valt att försöka fästa flärpen själv, istället för att springa iväg och köpa nya skor.

Tycker ni att jag gör ett för stort fuskande i mitt köpstopp? Bör jag strama åt hårdare? Min huvudsakliga tanke är ändå återbruk/andra hand och att tänka mer miljövänligt.

2 kommentarer:

Mångmamma sa...

Nix, vi behöver inte späka oss, bara vara medvetna när vi handlar något nytt.

Esbe sa...

Tack :)
Precis. Då tycker jag ändå att Fyndhörnan på IKEA är en extra bra plats att finna det nya på... För där är ju alla de där sakerna som inte dög åt någon annan, eller som var visningsexemplar en gång.