fredag 18 februari 2011

Lycka


Har nog varit lite tyst och småtråkig på sistone. Vem vill bara läsa om gratissaker och tävlingar? Men allt går ju upp och ner.

För en vecka sedan, eller så, funderade jag över "lyckan" som företeelse. Jag kom fram till att den är som ett skrämt djur som man vill hälsa på. Om man rusar fram mot den så springer den och gömmer sig, men sätter man sig ner på huk och väntar så kommer den, förhoppningsvis, till sist fram och hälsar.

Tänker jag efter lite till så tror jag inte att lycka är en känsla riktigt heller. Det kanske är därför som man kan säga att man är som lyckligast när man inte vet om det. När vardagen någorlunda flyter på, man har tak över huvudet, mat att äta och vänner. Kanske är det också därför man på ett sätt kan säga att lycka inte kan mätas i pengar? Fast det kanske går stick i stäv med att ha tak över huvudet och mat i magen?

Om lycka inte är en känsla, vad menas då med ett uttryck som "Detta är den lyckligaste dagen i mitt liv!"?

Inga kommentarer: