söndag 2 november 2014

In, ut och husmoderligt: Med nytt tillägg "Sparade pengar"

Missade att lägga in förra veckans, så det får bli dubbelt upp! Mycket in, det mesta är ju sånt som tar slut igen. Har också bestämt mig för att göra skillnad mellan "in" och "sparade pengar" då jag anser att exempelvis mat och anteckningsblock är förbruksningsvaror, men inte ex.vis disktrasor eftersom jag tvättar dem väldigt många gånger innan de får gå sopdöden till mötes. Dessutom ersätter maten, mediciner och anteckningsblock och dylika saker faktiska inköp.

In
  • "evighetsdiskborste" (tål att kokas) - från en vän
  • en spännande bok från universitetets skänkeshylla
  • sprejflaska för olja och vinäger från en vän
  • Serla-koder från en vän (har beställt "hushållsark" från Serlaklubben till både henne och mej nu - tänkte att det kunde vara trevligt att testa, dessutom användbart och jag saknar för närvarande hushållspapper - som ju inte är nödvändigt, men i vissa fall mycket användbart)
  • köpt en sprejfärg för födelsedagspengar - hittade ett gigantiskt lönnlöv (som en sida ur Aftonbladet, nästan) som jag tänkte föreviga med hjälp av sprejfärgen.
  • gratis disktrasa - via ett studentförbund
  • hittade en halvdöd hoya (porslinsblomma) i soprummet, tog ett skott, får se om det kan bli en växt av den :)
Ut
  • kastat härsknad bodylotion - tyvärr, men så går det när man spar och har (ibland i alla fall) 
  • slängde "grönsaksvatten" p g a att det hade stått för länge - brukar spara vattnet (oftast frysa in) för att göra soppa, men misslyckades med det denna gång.
  • gett bort en madrass till en resesäng till en tjej i en bytesgrupp på Facebook 
  • rensat ur en pärm och slängt de papper som jag inte behöver - de med oanvänd baksida sparar jag för framtida ändamål (som utskrifter och anteckningar)

Husmoderligt
  • kokat äppelmos
  • lagat strumpor
  • bakat veganska muffins - moffade i mig fyra på en gång, men har ändå många kvar och tänkte spara dem i frysen för framtida behov (t ex en liten vänskaplig bjudning om en vecka) 
  • rumstrerat om bland pärmar och papper, så att det blivit lite bättre ordning

Sparade pengar
  • varor från seqr: lingongrova, lätt-creme fraiche, nyponsoppa, färskpasta (tack så mycket! blev helt gratis för mig förra veckan)
  • bjuden på middag av en vän (sushi!!!)
  • förkylningsmedicin och fet hudkräm från en vän i USA
  • kakor och lite mjölk, fick bli eftermiddagsfikat på hemfärd från huvudstaden
  • 1 keso och 1 förp bumla surdegsbröd - gratis med sms-kuponger
  • 25 kr rabatt från Willys för att jag är +-kund
  • Ekologisk filmjölk från Änglamark - fick äran att bli provsmakare. 
  • studieblocket - gratis anteckningsblock
  • halvt surdegsbröd från en vän
  • gratis kopp kaffe från ett studieförbund - i stället för att behöva gå och köpa en (brukar inte göra det, men var extremt trött den eftermiddagen, så två flugor i en smäll... spara pengar och få kaffe!)
  • citron på flaska, ingefära, vitlök, shampotvål - från en vän
  • varor från seqr: mörk choklad 200 g, 1 pkt grillkorv, 900 g pommes, 1,5 l cola light - tack så mycket! tror faktiskt det lyckades bli helt gratis!
  • frukt som jag blev bjuden på när en vän åt pizza (kände mig oerhört duktig att inte äta pizza) 
  • 75 kr rabatt hos inkclub, så jag får hem några nya kollegieblock utöver några andra saker som jag behöver 
  • 0,5 liter gratis Dr Pepper via Rabble - brukar i o f s inte köpa denna dryck, men den får gå in under helglyxen

Inga kommentarer: