måndag 1 augusti 2016

Klara sig själv

Nu är det ett tag sedan jag skrev något. Dagarna går, det finns en hel del att göra. Har satt lite sallad och rädisor, så att vi ska ha nån glädje av pallkragarna i år. Men  skörd blir det väl först om två, tre veckor... Desto lättare är det att skörda i skogen. Gula kantareller till middag, flera gånger i veckan. Sen får vi se vad det blir.
   Läser förskräckt om alla fattigpensionärer och tackar Gud för huset sambon och jag bor i. 100 kr på tre dagar kan de få ihop i pant om de har tur. Snacka om att sen försöka ha koll på de billigaste erbjudandena. Hur kan samhället ha blivit så snett?!
   Jag blir än säkrare på att jag måste lära mig än mer om detta med odling och spara pengar så mycket det går. Ändå känner jag inte behovet av att jaga pengar till pensionen på det sättet: spara undan själv, ja, men inte i pensionsförsäkringar och grejer. Det har politikerna pajat för många gånger. Ingen vet hur framtiden ser ut, men vi lär upptäcka det tids nog.

2 kommentarer:

Igina sa...

Jätte fina kantarell har du hittat. Jag har haft tiden bara en gång. Det är du skriver om pensionärerna är absolut sant. Jag tycker mycket synd av dem. Det är hemskt att inte har tillräckligt pengar för att köpa mat. Istället slöser politikerna pengar med annat mindre viktigt än hjälpa pensionärerna. Jag sparar inte eller pengar i ett pensionkonto eller vad kallas den.

Esbe sa...

Ja, pensionskonto. Det värsta är att politikerna tagit av pensionspengarna i flera omgångar!!! Vem i hela fridens namn vill spara till pensionen då?!