lördag 28 januari 2017

Välfärdssamhällets ytterligheter

Att vara gravid är en resa med dörrar som öppnas mot både snabb hjälp och tydliga fördomar, dessutom får man en ny inblick i det som ska kallas vård och omsorg.
     Jag har i omgångar genom livet haft svårt att sova, inte minst under stressiga och/eller tunga perioder. En gång har jag sökt hjälp, men blev hemskickad med orden "blir det inte bättre åk till psykakuten" (en dialog utspelade sig innan om hur man kan få bättre sömn - yeah right, som att jag inte visste det redan - tips man kan läsa i vilken veckotidning som helst). Som gravid tog det ett andetag och jag hade recept på Legrigan (en snäll medicin som man törs ge gravida). Hur svårt hade det varit att ge en stressad, ångestfylld student det?
     Nästa grej. Sjäkvdiagnostiserar karpaltunnelsyndrom - får tid hos arbetsterapeut på två sekunder. Får väl se hur det går sedan,men skönt om jag inte behöver tänka under sömnen på hur jag håller händer och armar.
     Men förlossningsvård, pengar till barnmorskemottagningar och annat skär de ner på. Man ska passa sig för att få lungcancer på vissa platser, bröstcancer på andra... pensionen ökar lite, hyrorna mycket mer och ändå är inkomsten för pensionärer för hög så de sänker bostadsbidraget. .. Hela livet i några rader.  Inte konstigt att människor vill fly systemet, inte konstigt att människor kringgår regler eller reser utomlands för att få vård. Inte konstigt att man bosätter sig i skatteparadiset Portugal...

Inga kommentarer: