onsdag 22 februari 2017

Mer trygghet för den gravida mamman och hennes barn

När en väns barn träffade sitt syskon.
Att tänka på de små liven är bra, och
har man inte så gott om pengar så kan
man ändå hitta en hel del bra saker att
vila sitt oroliga föräldrahjärta i.
bild: esbe.
Jag har blivit mer och mer mån om att ta hand om mig själv för att mitt barn ska få allt som det behöver. Visst, jag lyckas ju inte direkt perfekt hela tiden och man har den ekonomi man har. Medan vissa kan lägga in stora pengar till och med på barnvagn måste andra tänka på att det finns en sovplats åt barnen. Jag står någonstans mitt emellan och är enormt tacksam över alla saker som  vi har fått ärva från olika håll.
     Ett annat steg i tryggheten, förutom att se till att barnet har mat och tak över huvudet är försäkringar. (Jag skriver för övrigt detta för att underlätta för andra blivande föräldrar, inte för att göra reklam, om någon undrar.) Tidigare har jag skrivit om att If har en gratis gravidförsäkring om man går via Liberoklubben. Nu har jag fått erbjudande om ännu en gratis gravidförsäkring, denna gång från Trygg Hansa. Man får förstås mer om man betalar för den, men genom att teckna många gratis försäkringar kan man också täcka upp för en hel del grejer (alla brukar ha något som är mer specifikt för dem).
     Allra viktigast är dock att komma ihåg att de flesta förlossningar går bra och att de flesta barn mår bra, åtminstone i Sverige (trots nedskärningar i mödravården). Och alla får (ska få) vård i Sverige, man får inte neka den som behöver vård att få det. (Det är därför vi betalar skatt.)

Inga kommentarer: