måndag 4 december 2017

Skillnadens trädgård gör allting möjligt

Jag föll för namnet, sedan hittade jag YouTube-kanalen och sedan var jag fast. Tack vare Sara Bäckmo har jag hittat modet att påbörja vår köksträdgård. Våra förutsättningar skiljer sig från hennes, hon utgår exempelvis från zon 3 och en hel del flack yta, medan vi bor i zon 5 i rejäl lutning med skog inpå knuten.
     Det som gör Skillnadens trädgård till en så bra nybörjarbok är att det går att se att inget är omöjligt och att tanken faktiskt blir fri.
     Det jag tar med mig från Sara allra starkast är hennes råd till nybörjaren: börja! Och var inte rädd för att odla mycket på en gång, eftersom en köksträdgård, särskilt med ett mål mot självförsörjning kräver mer yta, och större mängder ger större chans att lyckas med i alla fall något.
     Hon varnar för att förodla för många plantor, att man inte ska ha plats, men jag tänker att då blir det perfekta presenter till vänner med trädgård, att smyga ner i offentliga rabatter, sälja eller ha med till bytardagar.
     Något som är fint är känslan av att det inte finns så många fel sätt, utan att det handlar om att våga,att låta tiden i trädgården bli ens eget andrum och platsen för att umgås.
     Men det är inte bara detta. Även ekonomiskt gör odling skillnad. Att odla sådant som familjen konsumerar, och våga testa ett och annat nytt ger vinster is plånboken, om man planerar lite. Antingen bara någon sommarmånad, eller hela året beroende på hur man hanterar odlingen och till viss del akörden. Sara visar på ett sätt att täcka i stort sett hela året med färska grönsaker från landen, men det går ju att hitta sött att förvara, konservera med mera, om man har den platsen.
   Denna bok har öppnat en dörr till härliga stunder, drömmar, idéer och livskraft i många bemärkelser. Ska du bara läsa en bok om trädgård, läs denna!

Inga kommentarer: