måndag 22 januari 2018

Nya sådder

Så kom det en ny säsong. Jag drömmer om att få bygga upp en köksträdgård för att hålla igång arvet från mormors morfar som adopterades av greven på Oveholms slott i Vä (Skåne) och utbildades till trädgårdsmästare. Honom har min son fått namn efter (mormors morfar, inte greven) och vad passar då bättre än att ge honom en uppväxt med ätbar grönska omkring sig?
     Förra veckan började jag mina projekt. Jag har provat att förså rädisor (ingen aning om det går) i en gammal godisburk (se bilden), som jag ställt utomhus is väntan på våren. Jag har satt en tråkig, delad gul lök med rötterna kvar i vatten och börjat få god blast att äta. Dessutom har jag satt några frön att förgro inomhus, det är kinesisk gräslök som sägs smaka vitlök. Min tanke är att både plantera ut och ge bort om jag får fart på det sistnämnda. På bilderna ser de ut att ha vackra blommor och det är en trevlig kombination tänker jag. Helst vill jag ha fägring och mat från samma växter.
     Jag har, liksom Sara Bäckmo, sorterat fröerna efter när (jag tror att) de går att så, i förväg eller direkt på växrplatsen och kommer att flytta med mig genom månaderna. Hittills går det framåt, några fröer har hamnat på februari, vilket känns hoppfullt när bebisen och annat is hushållet kräver mycket tid. Jag försöker tänka att det som blir blir, och att det är bra. Det som inte blir, blir en lärdom för nästa säsong.

Inga kommentarer: