lördag 28 april 2018

2 kvm utmaning för bladgrönsaker

Sara Bäckmo har en utmaning om att odla så mycket grönsaker som möjligt på 2 kvm under en säsong, jag tänkte anta den när jag fick höra om den. Jag har dock stött på patrull. Snön har legat fram till för en vecka sedan och ärligt talat är pallkragarna inte snöfria ännu. Dessutom ska jag snart genomgå två operationer som kommer hindra mig från tyngre arbete. Nu är ju mitt mål grävfri odling, men jag har inte kommit särskilt långt.
     Ska jag nu ändå ge utmaningen en chans, så är det krukor som gäller, åtminstone just nu. Jag får jobba lite på att komma upp i yta och jag tror att  jag på min höjd kommer upp i en kvm på det sättet.
     Den första krukan fyllde jag med en hink bokashikompost  och ett lager jord på toppen. Min förhoppning är att det om några veckor finns näringsrik jord att spilla ut på andra platser. På jorden la jag dillfrön, persiljefrön, rödbetsfrön och en hel del rädisfrön och typ sex grönkålsfrön, enligt förpackningen kan de direktsås och under ganska lång tid. Jag tänker mig att mina grönsaker få gro och kan skördas där jag placerat dem, men också att jag kan flytta dem till annan växtplats om jag får den klar tills de behöver mer plats eller bara helt enkelt tål omplacering. Rödbetorna kan lika gärna bli bladgrönsaker som hela frukten, det hänger helt enkelt på omständigheterna med möjlighet till omplacering.
     Just nu är det inte särskilt mycket som talar för enorm skörd, men något ska det väl kunna bli! Fler atora krukor med hål i botten mottages tacksamt...

Inga kommentarer: