tisdag 8 maj 2018

Rädisor!

Så har första vårsådde kommit igång! Rädisor på väg upp ur jordfabrikens  yta. Jag vet inte om de hade gjort det utandning dusch vatten som jag gav den i söndags kväll, men igår hade de små hjärtbladen tagit fart.
     Nu väntar jag på bondbönorna. När det gäller dem planerar jag att ta en skida per planta till frö. Det skulle ge tre till fem gånger fler  frön inför nästa år och det skulle troligtvis mer än fördubbla  utsädet i jämförelse med i år. Eftersom det är en kulturarvssort är de troligtvis ert intressant byte för någon annan och jag kan den vägen byta till mig fröer från andra. Eller ge bort som present.
     Nu till min fundering. Hur mycket avkastning ger en bondbönsplanta? Hur mycket behövs för att vara en betydande del av familjens mat?  Enligt vissa är 3 dl per person och dag ett bra mängd av bönor. Det kan ju vara många andra sorter än bondbönor, men ändå...
   Så, hur mycket bönor har du skördat? Vilka sorter?

Inga kommentarer: