måndag 21 maj 2018

Tillökning och utökning i köksträdgården

Det händer massor i trädgården nu,! Gräslöken hat fått två knoppar, rabarbern stoltserar med två bebisar så jag har plötsligt tre (om än taniga) plantor! Jag har flyttat sallaten från vintersådden till  pallkrage och adopterat ett antal mangold-plantor. Det gror i de två jordfabrikerna,hasseln har visat sig ha klarat vintern. Och alla våra bärbuskar som vi oroat oss lite för eftersom syrénen fick sig ett hårt slag. Ändå känner jag att jag vill att det ska bli så mycket mer!
     Mangold-plantorna gjorde mycket för att jag skulle närma mig en färdig pallkrage. Jag fyllde på med lite mer trädgårdsavfall och trampade sedan ihop högen. Därefter hällde jag på en påse planteringsjord i typ en tredjedel av kragen för att kunna plantera. Jag vill egentligen använda köpt jord ganska sparsamt och bygga upp "egenproducerad" jord med hjälp av täckodling och bokashi-kompost. Men ärligt talat så går det bra att fuska ibland också... för det är ju kul med sånt som växer!
     I köket står sedan igår, förutom tre grönkålsplantor och en massa tomatplantor, fyra-fem krukor med pelargonsticklingar. Det är kanske lite sent på året att ta sticklingar nu, men de kanske kan bli en grön fröjd inomhus i vinter i alla fall. Och med lite tur ett antal trevliga gåbort-presenter.

Inga kommentarer: