fredag 22 juni 2018

Täckodlar bärbuskar och övar på prepper-skills

I bästa Bäckmo-anda har jag ikväll lagt tidningar som grund under tre av våra vinbärsbuskar och börjat fylla upp med trädgårdsavfall för att få fram en fin jord med tiden. Kanske kommer jag fylla på med jord ovanpå för att kunna plantera ut några sommarblommor under/vid någon av buskarna. Jag vill helt enkelt få liv i trädgården så snabbt som möjligt.
     Några grenar från vinbärsbuskarna kapade jag av för de ställde till problem vid tillsnyggningen. Det satt en hel del blad på dem, så i bästa prepperanda så repade jag av bladen och lyckades fylla en lunchlåda. Dessa ska jag testa att göra te av redan ikväll, men jag har också för avsikt att torka dem och spara. Tänk så häftigt att samla till eget te! Närodlat och gratis!
     Apropå prepping så tänker jag inte bara på ekonomiska kriser, krig och elavbrott. Jag tänker också på att jag vill ha en lättskött trädgård när jag blir äldre. Och jag vill kunna leva av mycket av det jag odlar eftersom jag tror på att klara sig själv, eller snarare att det samhälle man lever i ska kunna klara sig tillsammans.

Inga kommentarer: