fredag 12 februari 2010

Hur gör Gud?

För längesen fanns en programpunkt i Söndagsöppet som hette "Hur gör djur?". Nu skulle jag vilja lägga in en programpunkt i min blogg som heter "Hur gör Gud?!"

Jag har grubblat ett bra tag nu över hur jag ska lösa mitt problem med mina täckbyxor - de är gamla, dragkedjan har just gått sönder och dessutom börjar de bli dåliga på att hålla värmen. "Kan jag fixa dragkedjan på något vis?" har jag funderat och "Är det värt det?". En annan fundering har varit, och är fortfarande: "Kan gamla täckbyxor användas till något, eller ska de bara slängas?"

Jag har också funderat över om jag ska tillåta mig att skaffa ett par byxor till och som ni vet så har jag rensat ur garderoben (och jag misstänker att det blir mer). Ett av mina större aber vad gäller garderobstömningen, har varit en klänning som jag förvisso tycker om, men som jag har insett nog inte kommer att användas. Klänningen är ett aber, eftersom jag känner att det är bra att ha en fin långklänning till vissa tillfällen (bröllop, som jag inbjuds till mellan varven, vissa gånger fem stycken på 13 månader).

Nu fick jag ett spännande telefonsamtal i morse. En kvinna som jag får kläder ifrån ibland säger: Jag undrar om du är intresserad av en långklänning från Indiska, ett par oanvända byxor, en finblus och ett par skidbyxor?
Blusen känns ju som ett plus... I och för sig har jag inte sett vad det är för kläder, men jag tror att de är fina och bra - eftersom jag har fått kläder innan från henne, så vet jag ju vilken stil hon har.

Det jag vill komma fram till är att det kan ju knappast vara en slump att hon har bestämt sig för att göra sig av med de saker som jag har funderat över (hon har inte hört något om det).
Jag hänvisar till en del i Jesus tal Bergspredikan i Matteusevangeliet kapitel 6:25-30:
Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni mycket mer värda än de? Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset på ängen, som i dag finns till och i morgon stoppas i ugnen, skall han då inte ha kläder åt er, ni trossvaga?

Inga kommentarer: