lördag 16 april 2016

En ekorres gåva till minnenas trädgård

Vi har kommit till Lviv och har varit här några dagar. Vi har förstås turistat oss, men det finns ett minne som jag vill behålla mer än alla andra.
Lördag eftermiddag och kväll hade vi bokat in fri tid för var och en, det vill säga vi gör det som vi själva vill. Jag tog en promenad och hittade en park inte långt från klostret där vi bor. Efter en stunds promenerande så såg jag en pojke locka på en ekorre. Jag stannade för att ta en bild på ekorren (ett av alla vilda djur som jag gärna försöker få fina bilder på). Plötsligt började hans mormorsmor (skulle det visa sig) att prata med mig. Förklarade på knagglig ryska att jag inte förstod allt, men en del. Hon bjöd mig på en "bulotjka" (pirog) med kål och vi pratade om allt möjligt. Eller... hon pratade och jag lyssnade mest. Försökte förklara att vi gör ett skolprojekt kopplat till olika kyrkor. Kanske lyckades jag. Till slut hade hon nämnt ekonomin och hur svårt så mycket var, så jag frågade henne (med hjälp av Google translate) hur hon fick allt att fungera, så hon berättade om sin pension på cirka 55 dollar och hyran som åt upp hälften. Resten ska räcka till mat. Hon kunde inte unna sig något, och som jag förstod det så fick de arbetande i hennes familj/släkt arbeta väldigt mycket (flera jobb) för att få det att fungera ekonomiskt.
Så frågade jag henne om hon tyckte att det blivit någon skillnad efter Majdan. Hon tyckte nog att det blivit lite bättre, men händelserna under Majdan-perioden hade gjort henne rädd, och hon bad mycket då.
Kanske pratade vi en halvtimme, kanske mer, kanske mindre. När jag gick därifrån så kände jag mig verkligen en människa rikare. Och något hände i mig. En insikt om världen och människorna, kanske. Jag måste smälta det, men jag vill också ge denna okända kända kvinna en liten röst. Låta henne vara rösten för ett helt samhälle, ett samhälle förhoppningsvis på väg uppför och inte utför, trots att det inte finns pengar till någonting. Må hennes barnbarnsbarn få se en bättre värld.


Inga kommentarer: